درس پژوهی

درس پژوهی

درس پژوهی: یکی از مهم ترین وظایف وزارت و سازمان آموزش و پرورش در هر کشور، بهبود روز افزون شرایط نظام آموزشی، برای تربیت و آموزش و هرچه بهتر دانش آموزان است. برای انجام صحیح این وظیفه، مدیران این سازمان اعمال مختلفی را انجام میدهند. یکی از این عمل ها که در سراسر جهان مورد توجه است و تا امروز به خوبی مورد استقبال قرار گرفته، درس پژوهی است. در صورت داشتن هر گونه سوالی با ما تماس بگیرید.
برای دانلود صد ها نمونه فایل در مقاطع مختلف کلیک کنید.

در این مقاله قصد داریم تا به صورت مفصل به مفهوم درس پژوهی بپردازیم و تمامی سؤالات موجود در ذهن شما در مورد این مفهوم را پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

درس پژوهی چیست (Lesson Study) ؟

درس پژوهی

در درس پژوهی یا Lesson Study، مشکلی درسی، توسط معلم یا معلمان در مدرسه پیدا میشود و سپس، با تشکیل یک تیم درس پژوه، سعی میشود تا این مشکل با فعالیت های این تیم به بهترین شکل ممکن حل شود.

در یک تعریف ژاپنی، پژوهش درسی یا مطالعه درس این گونه تعریف میشود: اگر قصد دارید تا آموزش و سیستم آموزشی را بهبود دهید، بهترین مکان و جای ممکن، کلاس درس دانش آموزان است.

درس پژوهی چیست؟ برای تعریف مفهوم پژوهش درسی، تعاریف زیادی میشود و به طور کلی یک تعریف واحد برای توضیح آن وجود ندارد. اما اگر بخواهیم به صورت ساده این مفهوم را برای شما توضیح دهیم:

“درس پژوهی یک رویکرد برای بهبود نظام آموزشی، با استفاده از توسعه دانش معلمان است. در آن ، سعی میشود تا دانش معلمان بیش از پیش به روز شود و آنها همواره در مسیر پیشرفت علمی فرار گیرند”

هدف اصلی درس پژوهی، بهبود آموزش و یادگیری دانش آموزان است که این هدف با ارتقاء دانش معلمان انجام میگیرد. این کار یک فعالیت گروهی است که اعضای این گروه را، معلمان و مدرسان تشکیل میدهند. اما دقیقا در یک تیم پژوهش درسی چه اتفاقی می افتد؟

در پژوهش درسی چه اتفاقی می افتد؟

گفته شد که هدف از درس پژوهی، بهبود یادگیری دانش آموزان است. در یک گروه یا تیم پژوهش درسی، اعضای گروه به طراحی درس میپردازند. این طراحی درس برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین فرصت یادگیری دانش آموزان انجام میشود. طی این عمل حرفه ای، معلمان با یکدگیر در جلسات مختلف حضور پیدا میکنند. این جلسات که در ابتدا اغلب جلسات بارش فکری (همفکری و ایده دهی) هستند، در نهایت باید به تدوین طرح یک درس برسد. البته طرح اولیه ابتدای کار است و پس از آن، با برگذاری جلسات دیگر به بهبود این درس، کمک میشود.

در این روند، در ابتدا مشکل اولیه مطرح میشود. این مشکل میتواند توسط یک یا چند نفر از معمان مطرح شود و پس از آن، تمامی معلمان با ایده های خود، به حل مشکل عنوان شده میپردازند. در قدم بعدی سعی میشود تا با طراحی یک درس مشکل گفته شده را حل کنند. البته شاید بتوان تا اینجای موضوع را، صرفا ابتدای آن دانست. زیرا در ادامه قسمت سخت کار برای این تیم درس پژوه آغاز میشود. در قسمت مراحل کار، به صورت مفصل به این موضوع میپردازیم اما در این قسمت قصد داریم تا توضیحات بیشتری در مورد درس پژوهی و معلمان بیان کنیم.

فواید درس پژوهی چیست؟

درس پژوهی

در حین اجرای پژوهش درسی، معلمان با یکدیگر تعاملات زیاد و روابط تنگاتنگی دارند. پژوهش درسی یک فرآیند بسیار مناسب برای یادگیری معلمان است. در این فرآِیند معلمان میتوانند از تجارب یکدیگر استفاده کنند که این موضوع به شدت میتواند برای معلمان کم تجربه تر مفید باشد و به رشد آنها کمک کند. البته این کار به روش های بسیار دیگری هم میتواند به رشد معلمان کمک کند.

در این روند معلمان از تجربه های آموزشی یکدیگر بهره میبرند، در اصل قسمتی از هدف درس پژوهی برای این است که معلمان یادبگیرند که چطور از یکدیگر علوم گوناگون را آموزش ببینند. در نهایت نیز این رشدی که برای تک تک معلمان به وجود می آید، باعث بهبود شرایط تدریس آنها میشود و بر نظام آموزشی کل، تأثیر مثبت میگذارد.

اگر به دنبال یک تعریف دیگر در وصف این مقوله هستید، تعریف زیر نیز توصیف خوبی برای مفهوم آن است:

درس پژوهی یک الگو است. الگویی است با هدف بهبود و ارتقاء توانایی معلمان که باعث ایجاد و افزایش دانش آنان میشود. این فعالیت علاوه بر تولید دانش حرفه ای، به ارتباطات بین معلمان نیز کمک شایانی میکند. در این فعالیت، معلمان با یکدیگر ارتباطات تنگاتنگی دارند و این موضوع علاوه بر اینکه به بهبود برقراری ارتباط معلمان کمک میکند، باعث میشود تا روابط آنها با دانش آموزان نیز بهبود پیدا کند. بهبود روابط دانش آموزان و معلمان به این دلیل است که تجربه معلمان با سابقه در ارتباط با دانش آموزان به معلمان دیگر منتقل میشود و آنها نیز با به کارگیری این تجربیات در کلاس های درس خود، باعث افزایش تعامل و بهبود روابط معلم و دانش آموز میشوند.

گروه پژوهش درسی

یک گروه درس پژوهی ممکن است پس از تشکیل، نسبت به مشکلات و مسائل مطرح شده، از چند ماه تا یک سال با یکدیگر همکاری کنند و در طول این مدت همواره جلسات همفکری و بارش فکری را برگذار کنند. این جلسات برای بهبود نتایج حاصله انجام میشود و تا رسیدن به هدف اصلی ادامه پیدا میکند. هدف نهایی ممکن است در ابتدای تشکیل تیم تعیین شود و ممکن است پس از مدتی، بر تعداد و یا کیفیت این هدف افزوده شود.

ممکن است در اواسط راه، مسائل دیگری در این تیم مطرح شود و طبق نظر اعضای گروه تصمیم گیری میشود تا در این تیم و طی فعالیت آنها، به آنها رسیدگی شود و یا برای مسائل جدید تیم درس پژوه دیگری تشکیل شود.

گفتیم که برای تعریف درس پژوهی، جملات مختلفی نقل شده است. اما به طور خلاصه، یکی از بهترین تعریف های ممکن، تعریف پایین است:

درس پژوهی، رویکردی آموزشی است که در آن معلمان علاوه بر خدمت به نظام و جامعه آموزشی، به فرآیند آموزش و یادگیری کمک میکنند. این کمک با استفاده از تعامل چهار جانبه آنها انجام میشود.
این تعامل چهار جانبه عبارت است از:

  • تعاملی که معلم در طی درس با خود دارد
  • تعاملی که معلم با دیگر معلمان دارد
  • تعاملی که معلم با دانش آموزان دارد
  • تعاملی که معلم با اولیای دانش آموزان دارد

تا اینجا سعی شد تا شما را با مفهوم پژوهش درسی آشنا کنیم. در ادامه به موارد دیگر در مورد این فعالیت (مطالعه درس) میپردازیم.

تاریخچه درس پژوهی

تاریخچه درس پژوهی

شاید این سؤال پیش بیاید که اولین تیم درس پژوهی در کجا تشکیل شد؟ اولین بار، این تیم در کشور ژاپن مطرح شد و این کشور اولین اجرا کننده آن در مدارس بود.

میدانید که در جنگ جهانی دوم، قسمت اعظمی از کشور ژاپن به تلی از خاک تبدیل شد. این کشور در جریان جنگ ضربات بسیار سهمگینی را متحمل شد و نیروی جوان زیادی را از دست داد. پس از جنگ، نیروهای ژاپنی به جای تمرکز دوباره روی قوای جنگی خود، این بار بر روی نظام آموزشی خود تمرکز کردند. این بار به جای ساخت تجهیزات جنگی، آموزش نیروی نظامی و خرید ادوات برای جنگ های آینده، باقی مانده ثروت ملی خود را نه برای زمان حال، بلکه برای تربیت نیروی آینده خود صرف کردند.

برای دانلود صد ها نمونه فایل در مقاطع مختلف کلیک کنید.

اهمیت نظام آموزشی در ژاپن در این زمان بسیار افزایش یافت. فعالیت های بسیاری برای بهبود آن انجام شد و در همین زمان، صحبت از موضوع مطالعه درس به میان آمد. البته پژوهش عملی درسی یکی از صد ها فعالیتی بود که توانست سیستم آموزشی کشور ژاپن را ارتقاء دهد و باعث شود تا این کشور در زمان حال از پیشرفته ترین کشور های جهان شود.

اهمیت نظام آموزشی در ژاپن

درس پژوهی اولین بار در کشور ژاپن و در مقاطع ابتدایی این کشور اتفاق افتاد. در همان سال های ابتدایی، حتی با توجه به اینکه شیوه نامه آن ناقص بود و جای کار زیادی داشت، نتایج بسیار مثبتی برای معلمان و دانش آموزان ژاپنی از طریق این مقوله اتفاق افتاد. این موضوع در ابتدا باعث شد تا درس پژوهی در کشور ژاپن بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و پس از آن نیز نتایج حاصله باعث جلب توجه نظام های آموزشی در کشور های اروپایی و آمریکایی شد و باعث شد تا از این فرآیند توسط آنها نیز الگو برداری شود و در مدارس آن را اجرا کنند.

با توجه به اینکه تا چندین سال پیش به نظام آموزشی کشور ایران نیز اهمیت بسیار زیادی داده میشد، مدیران آموزش و پرورش این فرآیند را تکرار کردند و درس پژوهی در ایران نیز از جایگاه خوبی برخوردار شد.

اجرای پژوهش درسی در تمامی کشور ها، تا به حال کارنامه درخشانی را برای این فرآیند تولید کرده است. در کشور هایی که این فرآیند جدی گرفته میشود و معلمان نه برای کسب درآمد بیشتر بلکه برای کمک به رشد خود، دانش آموز و نظام تحصیلی به تشکیل تیم میپردازند، نتایج واقعا فوق العاده ای حاصل میشود و باعث میشود تا بسیاری از مسائل دانش آموزان حل شود.

دقت داشته باشید که در صورت حل شدن یک مسئله در یک مدرسه با استفاده از تحقیقات تیم ، در اصل این مشکل در کل نظام آموزشی کشور و یا حتی گاها در کل دنیا حل میشود. زیرا نتایج حاصله توسط تیم به اشتراک گذاشته میشود و معلمان از سراسر کشور یا دنیا میتوانند به این نتایج دسترسی پیدا کنند.

پس از تاریخچه  بهتر است تا به مراحل اجرای دقیق مطالعه درس بپردازیم.

مراحل درس پژوهی

مرحله های درس پژوهی کدام اند

در فرآیند درس پژوهی، دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ از چه زمانی نتایج حاصل میشود و پس از آن چه اتفاقی می افتد؟ در ادامه به تمامی این سؤالات و سؤالات دیگر در مورد چگونگی برگذاری درس پژوهی پاسخ میدهیم:

در فرآیند این کار، در ابتدا معلمان به برگذاری یک گروه مشغول میشوند. اعضای این گروه که نام دیگر آن، تیم درس پژوه است را اغلب صرفا معلمان تشکیل میدهند. پس از تشکیل گروه پژوهش درس ، معلمان به مشکلات و مسائل مدرسه یا مقطع بزرگتر از مدرسه میپردازند. (بیشتر کلاس و مدرسه)

پس از طرح مسئله، مدرسان به طراحی یک درس، برای حل مشکل و دریافت هرچه بهتر بازخورد میپردازند. این درس صرفا یک درس مقدماتی است و میتوان آن را یک پیش نمایش دانست. در طول برگذاری جلسات ، همواره بر روی بهبود این درس تمرکز میشود و در نهایت آن را به هدف اصلی تعیین شده در ابتدا میرسانند.

سنجش دروس

برای سنجش این درس، تنها جلسات بارش فکری و … کافی نیست. بلکه برای سنجش اعتبار آن این درس بار ها در مدرسه مورد امتحان قرار میگیرد و هر بار پس از امتحان آن، تغییراتی در آن برای بهتر شدن نتیجه اعمال میشود. در نهایت زمانی که تمامی تحقیقات انجام شده حاکی از رضایت بخش بودن نتیجه ها بود، این روند با انتشار درس طبق شیوه نامه آموزش و پرورش خاتمه می یابد.

همانطور که گفته شد، در این فرآیند درس پژوهی، در ابتدا آموزگاران به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، بر سر مسائل گوناگون مرتبط و غیر مرتبط با یکدیگر بحث و گفتگو میکنند، از تجربه همدیگر استفاده میکنند و آن را در کلاس های خود به اجرا میگذارند که تمامی اینها باعث رشد معلمان میشود.

در مقابل، رشد دانش آموزان در ابتدا با درس انتشار یافته عملی میشود. این درس از ابتدا با هدف حل مسائل و مشکلات طراحی شده و مطمئنا زمانی که به مرحله انتشار برسد، به خوبی میتواند باعث رشد، تعالی و فهم بهتر دروس برای دانش آموزان شود. از طرف دیگر هم، تجربیات و آموخته های معلمان در تیم ، باعث میشود تا دانش آموزان در کنار یک آموزگار قدرتمند تحصیل خود را ادامه دهند و استفاده معلم از تجربیات و آموخته ها، دوباره باعث افزایش یادگیری دانش آموزان و بهبود نظام درسی میشود.

اگر بخواهیم تمامی مراحل درس پژوهی گفته شده در بالا را به صورت تیتر برای شما بیان کنیم، مراحل  به صورت پایین هستند:

مراحل پژوهش درسی از صفر تا صد

صفر تا صد درس پژوهی

  1. تشکیل گروه  (تیم درس پژوه)
  2. تقسیم وظایف بین اعضای گروه
  3. تعیین مسئله و مشکلات مد نظر
  4. تعیین اهداف تشکیل این تیم
  5. طراحی اولیه درس
  6. اجرای آموزش اول درس طراحی شده
  7. تجزیه و تحلیل تدریس انجام شده و نتایج آن
  8. در صورت نیاز؛ تجدید نظر در درس طراحی شده و ایجاد تغییرات لازم
  9. تجزیه و تحلیل تدریس انجام شده پس از تغییرات و نتایج آن
  10. ارزشیابی و تحلیل تدریس
  11. کامل کردن گزارش درس پژوهی و انتشار آن

این ۱۱ مرحله ممکن است مدت زمان مختلفی طول بکشد و حتی امکان دارد به مراحل آن افزوده شود. در هر حال هدف اصلی ارائه یک درس کامل و مناسب است و برای رسیدن به این هدف، مقدار زمان و فعالیت مورد نیاز ممکن است دستخوش تغییراتی قرار گیرد.
در مورد مرحله آخر و انتشار درس نیز باید بدانید که انتشار نهایی درس طبق شیوه نامه ای انجام میشود که هر ساله و توسط آموزش و پرورش ارائه میشود.

در ادامه قصد داریم تا با یک مثال عملی به صورت مفهومی، درس پژوهی را برای شما بیان کنیم:

نمونه درس پژوهی

مثال کامل درس پژوهی

قصد داریم در ادامه مقاله، یک نمونه درس پژوهی رایگان را برای شما مثال بزنیم. در این مثال و نمونه  یک فعالیت پژوهش درسی ابتدایی را از صفر تا صد را برای شما عنوان میکنیم.

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

این نمونه  رایگان در ۱۰ قدم برای شما آورده شده است.

۱_ تشکیل تیم درس پژوه و تقسیم وظایف

اولین قدم، تشکیل گروه است. تعداد این گروه محدودیت خاصی ندارد اما اغلب گروه های بین ۵ تا ۷ نفر است. اگر این تیم درس پژوه را ۵ نفر در نظر بگیریم، یک نفر از این تیم ۵ نفره مسئولیت هماهنگی تیم را بر عهده میگیرد، دو نفر وظیفه نوشتن طرح درس (قدم سوم) و دو نفر باقی مانده نیز وظیفه اجرای طرح را به عهده میگیرند. منظور از اجرای طرح، همان تدریس درس است.

البته این تقسیم وظایف به معنای این نیست که هیچ کدام از اعضا نمیتواند در کار دیگری همکاری داشته باشد بلکه تمامی این اعضا، مانند یک سیستم باید به صورت منظم به یکدیگر در رسیدن به هدف کمک کنند.

۲_ تعیین اهداف این پژوهش

مرحله دوم، تعیین اهداف پژوهش است. منظور از تعیین اهداف، همان ارائه مشکل و مسئله است. در این قسمت افراد مشکل اصلی را عنوان میکنند تا در ادامه به حل آن بپردازند. به طور مثال فعالیت درس پژوهی میتواند حول محور مشکل عنوان شده در پایین انجام شود:

“افزایش سطح یادگیری دانش آموزان در درس ریاضی و آموزش به کارگیری آموخته ها”

۳_ تعیین موضوع درس

گام سوم، با گام دوم رابطه تنگاتنگی دارد. در این قسمت، باید موضوع انتخاب شده بتواند به خوبی تیم را در رسیدن به هدف  یاری کند. به طور مثال درس انتخاب شده میتواند مثال زیر باشد:

  • پایه درسی: سوم دبستان
  • واحد: ریاضیات
  • موضوع درس: ضرب اعداد ۳ رقمی

انتخاب و تعیین موضوع درس اهمیت بالایی در رسیدن به هدف نهایی دارد از همین رو تمامی افراد گروه با جلسه بارش فکری به آن میپردازند.

۴_ تدوین طرح درس اولیه

در این قسمت، اهدافی مشخص میشود. به طور مثال:

  • هدف کلی موضوع درس: توانایی محاسبه ضرب اعداد ۳ رقمی
  • اهداف ورودی: توانایی شناخت و محاسبه اعداد دو رقمی را داشته باشد و…
  • اهداف کوچک تر و رفتاری: بتواند ضرب اعداد ۳ رقمی را در یک دقیقه انجام دهد، بتواند در مواقع مورد نیاز اعداد ۳ رقمی را بدون نیاز به کاغذ انجام دهد و…

البته این قسمت اجزای دیگری نیز دارد که آنها طبق طرح درس های دیگر و به صورت معمول انجام میشود.

۵_ تدریس درس طراحی شده

در قدم پنجم، یکی از اعضا درس طراحی شده را برای دانش آموزان تدریس میکند و بقیه اعضای تیم از این تدرس و مشاهدات خود یادداشت برداری میکنند. این یادداشت برداری طبق یک چهارجوب خاص و با عناوین از پیش تعیین شده انجام میشود. به طور مثال:

  • رفتار دانش آموزان در مواجهه با درس
  • رفتار دانش آموزان در فعالیت های عملی
  • سؤالات دانش آموزان
  • نقاط سخت درس
  • نکات مثبت
  • نکات منفی

۶_ نوشتن گزارش و تحلیل در مورد اولین تدریس

در قدم ششم، ناظران یا همان دیگر اعضای تیم، در هنگام تدریس بر اساس مؤلفه هایی، گزارش و تحلیل خود را انجام میدهند. این مؤلفه ها اغلب عبارتند از مواردی چون:

  • توانایی و قدرت معلم در تدریس درس
  • توانایی دانش آموزان در تفهیم درس
  • توانایی دانش آموزان در استفاده از وسایل
  • فعالیت های دانش آموزان
  • و…

در انتها نیز ممکن است از خود دانش آموزان در مورد درس جدید سؤالاتی شود و نظر آنان در گزارش نهایی آورده شود. جمع بندی نهایی توسط مفسر نهایی انجام میشود.

۷_ تجدید نظر در درس

قدم هفتم خود از ۴ قدم تشکیل میشود که در نهایت باعث ایجاد تغییرات مورد نیاز در درس میشود. این ۴ قدم عبارتند از:

  • جمع آوری و بازبینی اطلاعات
  • تجزیه و تحلیل و بررسی اطلاعات
  • شناخت تغییرات مورد نیاز برای درس (مهم ترین قسمت)
  • ایجاد اصلاحیات و تغییرات در درس

در نهایت نیز تغییرات ایجاد شده به اطلاع تمامی اعضای گروه میرسد.

۸_ تدریس دوباره

این مرحله تکرار تدریس برای دانش آموزان دیگر است. در این مرحله یکی از معلمان (ترجیحا مدرس درس اولیه) همین درس را برای عده ای از دانش آموزان دیگر تدریس میکند و دوباره اعضا با سنجش شرایط که در گام ششم انجام شد، تفاوت یادگیری این دو دسته دانش آموز با یکدیگر را بررسی میکنند.

۹_ گزارش نویسی از تدریس دوم

این مرحله دقیقا مانند گزارش نویسی قسمت اول با همان جزییات و نکات انجام میشود، با این تفاوت که در این گزارش نویسی، به تفاوت های موجود در دو کلاس درس نیز پرداخته میشود و آنها مورد بررسی قرار میگیرند.

۱۰_ گزارش از کل فرآیند درس پژوهی

شاید قسمت دهم را بتوان یک فعالیت داستان نویسی دانست. در این قسمت از تمامی مراحل اجرا شده، از گام اول تا گام نهم درس پژوهی گزارشی تهیه میشود. این گزارش در برگیرنده تمامی اقدام های انجام شده در جهت تکمیل فرایند درس پژوهی است. گزارش درس پژوهی باید طبق شیوه نامه خاص نوشته شود و در آن تمامی موضوعات توضیح داده شده دارای منابع و مستندات باشد و به راحتی برای خوانندگان آن قابل فهم باشد. این قسمت آخرین گام از یک درس پژوهی است.

درس پژوهی ابتدایی (دبستان)

درس پژوهی پایه های مختلف دبستان

درس پژوهی ابتدایی جیست؟ همانطور که گفته شد  در ابتدا از کشور ژاپن به دیگر کشور ها آورده شد. در ژاپن پژوهش درسی در پایه ابتدایی انجام شد و امروزه هم بسیاری از گروه های درس پژوه در پایه های دبستان به انجام این فعالیت میپردازند. از همین رو به انجام فعالیت در دبستان، درس پژوهی ابتدایی گفته میشود. در ادامه توضیحات بیشتری در مورد پژوهش درسی ابتدایی در هر پایه دبستان به شما میدهیم.

درس پژوهی پایه اول ابتدایی

درس پژوهی پایه اول ابتدایی یا دبستان به دلیل حساسیت دانش آموزان در این سن، از اهمیت بالایی برخوردار است. در اول دبستان دانش آموزان حساسیت زیادی به دروس دارند و ممکن است یک اشتباه کوچک و یا سختی در دروس باعث دلزدگی آنها از درس و مدرسه شود از همین رو اهمیت در این پایه برای معلمان زیاد است.

درس پژوهی پایه دوم ابتدایی

درس پژوهی پایه دوم ابتدایی شاید به اندازه پایه اول مورد اهمیت نباشد اما از اهمیت کمی هم برخوردار نیست. در پایه دوم دبستان معلمان برای تسهیل آموزه ها و درس گروه های زیادی را برگذار میکنند و سعی در آسان سازی و فهم بهتر دروس برای دانش آموزان دوم ابتدایی میکنند.

درس پژوهی پایه سوم ابتدایی

در درس پژوهی سوم ابتدایی، مدرسان بیش از پیش باید به مباحث اهمیت دهند. در این سال تحصیلی دانش آموزان به مرور باید با فضای واقعی درس و مدرسه آشنایی پیدا کنند و بتوانند خود را با شرایط واقعی مدرسه وفق دهند. از همین رو شاید دیگر از ملاحضاتی که در پایه اول دبستان و دوم دبستان برای آنها در نظر گرفته میشد، در این سال خبری نباشد.

درس پژوهی پایه چهارم ابتدایی

درس پژوهی چهارم دبستان

کلاس چهارم ابتدایی از سال های تحصیلی سرنوشت ساز در مدرسه محسوب میشود. در این سال هم درس های فراوانی برای بهبود درس ها و ارتقاء معلمان برگذار میشود. شما عزیزان میتوانید نمونه درس پژوهی های پایه های مختلف اعم از اول تا ششم ابتدایی را در همین سایت با بهترین کیفیت دانلود کنید.

درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی

سال پنجم ابتدایی در نظام قبلی آموزشی پل ورود به دنیای تحصیلی جدیدی بود و از این رو تمرکز زیادی بر  پایه پنجم ابتدایی میشد. البته که هنوز هم بر روی این موضوع تمرکز خاضی انجام میگیرد و به هیچ عنوان از اهمیت آن چشم پوشی نمیشود.

درس پژوهی پایه ششم ابتدایی

با توجه به اینکه پایه ششم ابتدایی به تازگی وارد نظام درسی شده است، نیاز به برگذاری درس پژوهی های فراوان دارد. معلمان نیز با توجه به همین موضوع، به  پایه ششم ابتدایی اهمیت میدهند و آن را اغلب در اولویت کار های خود در بین دیگر پایه ها  قرار میدهند.

علاوه بر اهمیت پایه های مختلف در درس پژوهی، دروس مختلف نیز  از امیت برخوردار اند. در ادامه به پژوهش درسی دروس مختلف میپردازیم.

درس پژوهی علوم

درس پژوهی

درس علوم را میتوان در کنار درس ریاضی از مهم ترین درس های دوران ابتدایی دانست. البته اهمیت درس علوم صرفا به ابتدایی ختم نمیشود و در پایه تحصیلی دبیرستان هم با تفکیک آن به درس های مختلف، اهمیت زیادی برای آن قائل میشوند.

درس علوم با توجه به اهمیت بالایی که این درس در نظام آموزشی دارد، همواره انجام میشود و به بهبود تدریس و یادگیری در مدارس برای آن کمک میشود.

درس پژوهی ریاضی

درس ریاضی از جمله درس هایی است که به دلیل اهمیت بسیار بالا همیشه مورد توجه است. از طرفی به دلیل اینکه بسیاری از دانش آموزان در یادگیری درس ریاضی مشکل دارند، معلمان باید همیشه سعی در بهبود آموزش این درس کنند. قسمت اعظمی از کل پروژه های پژوهش درسی در همه کشور ها مربوط به درس ریاضی است.

درس پژوهی فارسی

یکی از مشکلات عمده دانش آموزان ابتدایی، مشکلات املایی و نگارشی است که گاها حتی تا دانشگاه با آن روبرو هستند. در بسیاری از دست نوشته دانشجویان مشکلات املایی و نگارشی یافت میشود که در نهایت این موضوع به مشکلات پایه های در دبستان بر میگردد. از این رو به درس پژوهی فارسی یا درس فارسی باید اهمیت داده شود و دانش آموزان را از شر این مشکلات رها کرد.

درس پژوهی مطالعات اجتماعی

درس مطالعات اجتماعی با توجه به آموزه هایی که در آن برای فرهنگ و فرهنگ سازی دانش آموزان قرار دارد، باید مورد توجه تیم های درس پژوه قرار گیرد. اغلب به مطالعات اجتماعی در ایران کم اهمیتی میشود.

درس پژوهی هدیه های آسمانی

درس هدیه های آسمانی مربوط به آموزه های اخلاقی و دینی است که دانش آموزان را از ابتدا با مفاهیم اولیه دین و اخلاق آشنا میکند. این درس مشکلات فراوانی دارد که مطمئنا با پژوهش درسی هدیه های آسمانی باید این مشکلات حل شوند.

دانلود درس پژوهی و پژوهش درسی ppt

دانلود درس پژوهی

همانطور که در قسمت های مختلف این مقاله گفتیم، گزارشات درس پژوهی به دلیل اینکه توسط معلمان قابل انتشار هستند، برای بهبود نظام آموزشی موضوع پر اهمیتی است. پس از انتشار این پروژه ها، معلمان دیگر به دانلود درس پژوهی میپردازند و از تجربیات ارائه شده تیم های درس پژوه دیگر در این گزارشات استفاده میکنند. ما یکی از مراجع ارائه دهنده گزارشات درس پژوهی در سطح وب هستیم. شما میتوانید از طریق سایت ما به دانلود درس پژوهی بپردازید و از آنها برای بهبود کلاس درس و حتی مدرسه خود استفاده کنید.

نمونه درس پژوهی ها در فرمت های مختلفی قابل استفاده هستند. از جمله درس پژوهی ورد، درس پژوهی پارو پوینت و … که در این بین همان درس پژوهی ppt یا پاور پوینت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اغلب به دنبال درس پژوهی ppt هستند. توصیه میکنیم به هیچ عنوان از دانلود درس پژوهی غافل نشوید. هر معلم عملا با مطالعه یک درس پژوهی و گزارشات آن، با دنیایی از تجارب یک تیم درس پژوه آشنا و روبرم میشود که نه تنها باعث افزایش دانسته های آن میشود، بلکه به بهبود روایط آن با دانش آموزان نیز کمک میکند.

در این مقاله سعی کردیم تا به جامع ترین شکل ممکن، مفهوم درس پژوهی را برای شما توضیح دهیم. فواید آن برای معلمان، فواید آن برای دانش آموزان و فواید آن برای سیستم و نظام آموزشی را بیان کردیم. همینطور به تاریخچه به وجود آمدن و اجرای درس پژوهی در دنیا پرداختیم و در انتها نیز یک مثال در مورد برگذاری یک درس پژوهی را برایتان تعریف کردیم. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.

برای دانلود درس پژوهی در پایه اول ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه دوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه سوم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه چهارم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه پنجم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در پایه ششم ابتدایی روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه اول روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در مقطع متوسطه دوم روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید

برای دانلود درس پژوهی در همه مقاطع روی دکمه زیر کلیک کنید :

دانلود کنید